Etiquetas

jueves, 12 de diciembre de 2013

c4a02_gonzalezc_jose

Tipus d'escriptura
·Existeixen dos tipus d'escriptura segons les grafies i el seu significat:

-Escriptura logografica: Es tracta d'un tipus d'escriptura en que una grafia vol representar una paraula o un morfema en la seva plenitud.

1.-Escriptura iconografica; Es aquella escriptura en la que la grafia representa el objecte en questió que vol comunicar. Un exemple clar són els jeroglífics, que si volien representar una ploma, la dibuixaven i era pràcticament factible entendre el resultat. El problema es que la subjectivitat i la complicació d'aquesta escriptura la fa molt difícil.

2.- Escriptura ideografica; Es l'escriptura que mitjançant una grafia comunica la idea necessària per a la comunicació. Per exemple, si es vol expressar l'idea de l'amor, es dibuixa una grafia d'un cor, el qual, per als que coneixen la relació cor-amor-sentiments amorosos, serà fàcil d'entendre. El problema es novament la subjectivitat del codi.

-Escriptura fonogràfica; La grafia en qüestió representa un fonema, i mitjançant l'agrupació d'aquests es poden crear grups per a formar paraules. El previ conveni per a la relació paraula-fonema és necessària, però una vegada aquí el sistema resulta molt més eficaç.

ETAPA MANUSCRITA
1.- AUTOR:
-L'autor no té grans reconoixements en aquesta época. Sol ser anònim, o per que es desconeix l'origen real de la obra en qüestió o per que simplement no es va firmar/no es reconeix a l'autor. Moltes d'aquestes obres es conserven per parts i no figuren els autors.
-Els autors que estàn identificats no gaudien de la subvenció de ningú, i per tal de reproduir l'obra havien de guanyar diners i fabricarla a mà ells mateixos o buscar un mecenes, algú que li subvencionès l'obra i els gastos que aquesta comporta.
-El reconeixement es demostrava més a l'orador que llegia l'obra en públic que no al propi autor d'aquesta.

2.-PRODUCTE:
-Els temes de les obres a l'etapa manuscrita són molt variades, pràcticament es van realitzar obres de tots els temes dels quals es podria fer avui dia un producte editorial.
-El suport era difícil de conseguir, i es tractava de pergamí al principi de l'etapa. Més tard es confecciona el Codex, el que avui dia coneixem com un simple llibre.

3.- RECEPTOR:
-Els costos de producció d'un codex eren molt alts, ja que tant el paper com la tinta i els altres materials per a la confecció del codex eren molt inusuals. Els escribes no sols s'ocupaven de la seva confecció si no de fer-se amb aquests elements necessaris. Això comporta un difícil accès als pocs llibres que es creaven, cosa que feia el mercat molt reduit.
-La societat baixa no consumia ningún tipus de producció editorial, només els eclesiàstics i la clase alta podia arribar a saber llegir i escriure.

4.-FEEDBACK
-El feedback economic era quasibé nul. L'autor no esperava guanyar-se la vida confeccionant llibres.
-El feedback d'influència social era bastant notori, sobretot en publicacions relacionades amb religió.
-El feedback relacionat amb la fama del autor també és notori, pero creix sobretot en les époques posteriors al reconéixer el valor de les obres. L'autor no solia gaudir de la fama que li podia otorgar una producció editorial feta per ell.
-El feedback personal, és a dir l'interés per el coneixement i la difusió era el concepte clau del feedback d'aquesta etapa.

ETAPA MECÁNICA
1.- AUTOR:
-El canvi estrella d'aquesta etapa es la implantació de la impremta, la qual canviarà tant el sistema d'impressió, com l'ofici en sí de tots els participants en la fabricació de una producció editorial, com la velocitat de la producció i els formats que aquesta comporta. Serà més fàcil per a l'autor produir i distribuir l'obra, a més de la creixent alfabetització de la societat, que farà que els productes editorials continuin en creixement.

2.-PRODUCTE:
-El codex esmentat en la etapa manuscrita ha evolucionat a un llibre més comode, d'un espai i costos reduits. Els codex de la época s'adapten a les llengues ''modernes'' i no es queden únicament al llatí. També es procura una extensió de la lectura més gran a partir dels temes estándard.

3.-RECEPTOR
-La societat està més preparada per els productes editorials en quant lectura i creació, és llavors quan aquests productes tenen més éxit. Les grans entitats com l'esglèsia aprofiten que la societat es troba en aquest punt per a difondre el seu missatge.

4.- FEEDBACK
-És més ampli que a l'etapa anterior, ja es considera un ofici ser autor, editor, o fabricant dels productes editorials que es consumeixen.


No hay comentarios:

Publicar un comentario